Binnenvaart (arbeidsmarktgericht)

Opleidingen < Binnenvaart & beperkte kustvaart

Binnenvaart en beperkte kustvaart (arbeidsmarktgericht)

In deze praktische studierichting leer je alle nodige technieken en vaardigheden om te varen op de Europese binnenwateren en kanalen. Via leren op de werkplek ontdek je de wereld van de binnenvaart verder.

Waarom kies je voor deze richting?

✓ direct aan de slag, veel praktijk

✓ unieke opleiding in Vlaanderen

✓ leerkrachten met veel praktijkervaring

Wat leer je?

• Algemene vorming
  • Riverspeak, VHF & communicatie
  • Scheepselektra
  • Scheepsonderhoud
  • Veiligheid & milieu
  • Havenkunde & topografie
  • 50% praktijk en stage!

Na je opleiding?

Je kan matroos, stuurman of schipper worden in de binnenvaart, maar bijvoorbeeld ook brug- of sluiswachter in de haven.

Vragen?

Wil je meer informatie? Wil je je inschrijven?

Onze leerlingen getuigen

Youssef (16)

“Toen ik 9 jaar was, gingen we op reis naar Tunesië. Daar mocht ik eens een keertje varen. Sindsdien ben ik heel geïnteresseerd in binnenvaartschepen. Toen GO! De Scheepvaartschool – Cenflumarin in 2016 verhuisde naar Linkeroever, schreef ik me in. Ik woon vlakbij. We leren heel interessante dingen, zoals knopen maken, wat we moeten doen als er gevaar is … Dat zijn heel belangrijke dingen, want als matroos bepaal je voor de helft mee of een schip goed vast ligt. Ik vind de vaarten heel leuk. Zo leren we echt hoe het er aan boord aan toe gaat. Het schept ook een band, want we moeten er als groep werken. Het is wel hard werken en moeten zowel de leuke als minder leuke klusjes doen. Dat hoort er allemaal bij. Omdat het allemaal zo interessant is, krijgen we er veel voldoening van.”